Geoblog.pl    Lukator    Podróże    Czeska i Saksońska Szwajcaria 2007 i 2019    Prawie jak ... Stadion X-lecia
2007

Prawie jak ... Stadion X-lecia

Czechy
Czechy, Hřensko

Ocena:8

Nazwa Czeska Szwajcaria pochodzi od nazwy niemieckiej części Piaskowców Łabskich – Szwajcarii Saksońskiej. Czesi jakże słusznie zapożyczyli przydomek Szwajcaria. Nazwę nadali saksońskiej części krainy w końcu XVIII wieku szwajcarscy malarze epoki romantyzmu Anton Graff i Adrian Zinng, którzy byli wykładowcami akademii w znajdującym się nieopodal Dreźnie. A sprawiły to na pewno piękno i romantyzm okolicy, które przypominały im rodzinny kraj. W niemieckiej części krainy w 1990r. utworzono Park Narodowy Szwajcarii Saksońskiej.

Wspaniała pod względem widokowym droga prowadzi doliną Łaby z Dĕčina do Hřenska. Miejscowość ta, najniżej położona w Czechach, jest miejscem, z którego najlepiej rozpocząć wędrówkę po parku narodowym. Przepięknie położone Hřensko w miejscu, gdzie rzeka Kamenice wpada do Łaby, z przytulonymi do wysokich, urwistych skał urokliwymi drewnianymi domami przypomina … bazar na Stadionie X-lecia. Niestety. Stragany z przeróżnymi artykułami ciągną się przez całą miejscowość, a najczęściej spotykaną nacją są Wietnamczycy…

Dlatego czym prędzej udaliśmy się w kierunku wąwozu rzeki Kamenice na szlak dla pieszych wędrowców. W pewnym miejscu pieszy szlak kończy się i trzeba skorzystać z łodzi. Spływ malowniczym wąwozem dostarczył nam wielu niezapomnianych wrażeń. Młody flisak opowiadał nam historie o którejś z wielu niesamowitych form skalnych (jedna z nich - 5 pionowych skał stojących obok siebie to siostry Anka, Hanka, Danka i Blanka oraz stojąca trochę z boku ich babička Casablanca), a w pewnym momencie uruchomił nawet sztuczny wodospad.